KONUT SİTELERİNDE YÖNETİM-DENETİM MÜESSESESİ VE YOLSUZLUKLA MÜCADELE
![]()
Nihat DÖNMEZ
Site
Yönetimleri Danışmanı
Makine
Mühendisi
|
Sitelerde yolsuzluk ihtimali,
mevzuat eksikliğinden dolayı imkan bulur, yolsuzluk ortamı, önemsenmeden hazırlanan
“Yönetim Planı” ile oluşur, yönetici-denetici seçimlerindeki malik katılım
oranı-ilgisi ile yolsuzluk imkanı test edilir, sonrasında ek-ilave-lüks işler
bütçesi ile de yolsuzluk hayata
geçirilir,yolsuzluk denetim kurulunca (engellenir) ortaya çıkarılır, hile denetimi ile tescil edilir, malikin
talebi ile hakimin müdahalesi
üzerinden mahkeme kararı ile yolsuzluğu yapanlara yaptırımlar uygulanır.
Ancak asıl
olan yolsuzluğun önlenmesidir. Öncelikle aşağıda , yolsuzluğa ortam sağlayan
konuları inceleyelim sonrasında da önleyici tedbirleri sıralayalım
|
||||
Sitelerde yolsuzluk ihtimali, mevzuat eksikliğinden dolayı
imkan bulmaktadır: Site
yönetimleri mevzuatının temeli 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunudur. Kat
Mülkiyet Kanunu ise temel olarak çok
katlı binalar-apartmanlar için 1965 yılında çıkarılmış, zamanla artan
ihtiyaçlara istinaden de değişiklik ve eklemelerle toplu yapı ve çeşitli
maksatlı kullanıma yönelik binaların tapulanması ve yönetimine cevap verir
hale getirilmiştir, getirilmektedir.Site yönetimlerinin tüzel kişiliği
olmadığından, temel mevzuattaki yetersizliklerden dolayı, konunun boşlukları
başta medeni kanun olmak üzere benzeri konuya yakın olgular mevzuatı,
uygulamaları ile doldurulmaktadır.Prensipte, siteleri mevzuatlar yönetir,
kurullar yalnızca hizmet eder. Ancak tüzel kişisizlikten, mevzuat
eksikliğinden dolayı siteler bazen birkaç kişinin rant kaynağı
olabilmektedir.Sitelerin yönetimi malikler birliğince yapılır. Ancak binlerce
bağımsız bölümden oluşan toplu yapılarda fiiliyatta bir birlikten
bahsedilemez. Bu birliğe yol gösterecek detay bir mevzuat olmadığı gibi, bu
birliği denetleyecek, ancak malik talebi ile olabilecek hakimin müdahalesi
dışında ona sekretaryalık yapacak bir
resmi kurum da mevcut değildir.Mevzuat yetersizliğinden dolayı, site
yönetimlerinde kooperatif, dernek hatta siyasi parti mevzuatları ve
terminolojisi etkin olarak yer bulmaktadır. Bu yer buluş da site
yönetimlerinde yolsuzluk,hile ve rant ortam-imkanı oluşturmaktadır.
Sitelerde yolsuzluk ortamı, önemsenmeden hazırlanan
“Yönetim Planı” ile oluşur: Malikler henüz topraktan-maketten daire
alırken aslında bir bağımsız bölüm, bir site yaşamı, bir yönetim planı
aldıklarının farkında değillerdir. İmalatçı firma kanunun ilgili maddeleri
gereğince kat irtifakı kurarken hiçbir hukuki-mali-idari-sosyal boyutlu
danışmanlık almadan, kes-kopyala-yapıştırla
bir yönetim planı yaparlar ve inşattan-oturuma bu plan üzerinden
pazarlama ve refere müşteri kaygısı ile geçerler.
Belli bir
süre sonra geçici yönetim, kanundaki süresini tamamlar ve siteyi, mevzuata
hakim olmayan asıl sahiplerine, maliklere teslim ederler. Geçiciden, daimi
yönetime geçiş çok sancılıdır. Bu geçişin sekretaryasını müteahhit firma yapar, ancak bu firmanın da
mevzuat tecrübesi en fazla hukuki seviyededir.
|
|
||||
Sitelerde yolsuzluk imkanı,
yönetici-denetici seçimlerindeki malik katılım oranı-ilgisi ile test edilir: Malikler kurulu, site yaşamı
senaryosu yazılmadan, kat irtifakı
safhasında tek boyutlu ve yalnızca eksik bir evrakı tamamlamak
amacıyla yazılmış yönetim planı üzerinden yönetici ve denetici
atanmaya-seçimlere davet edilir.
Kanun
koyucu, sitenin yönetimi için, maliklere yönetim ve denetim müessesesi
oluşturulmasını amir madde olarak kanun metninde açıkça dikte etmiştir. Bu
müesseselerin oluşturulması, kişilerin atanması ve atanacakların özellikleri
konusunda detaylara kanun maddelerinde yer verilmiştir.Ancak bu atamanın,
yönetim ve denetim müesseselerinin oluşma – işlev usulüne ilişkin takipçi resmi bir makam veya mevzuat bulunmamaktadır. Bu usul ve
mevzuat gereğinin yönetim planında yer alacağı öngörülmüştür. Yukarıda da
belirttiğimiz gibi, yönetim planı müteahhit için kat irtifakı kurulurken,
tamamlanması gereken basit, tapu idaresinde ise içeriği kontrol edilmekten
ziyade “ KMK –ya aykırı maddeler geçersizdir” kaşesi ile teslim alınacak ek
bir evraktan başka bir şey değildir. Ancak bu basit evrak kanunda tüm
maliklerin 4/5
|
Nihat DÖNMEZ
Makine Mühendisi
Üniversite Eğitmeni
Emlak Müşaviri
Site Yönetimleri Danışmanı
Profesyonel Site Yönetimleri Sertifika
Programı Yönetmeni
ARSİYONDER Onursala Başkanı
|
||||
çoğunluğu
onayı olmadan değiştirilemeyecek özelliği ile sitelerde verimsizliğin,
yolsuzluğun ve rant edinmenin kaynağı olacaktır.
Sonuçta, site
yaşam kültürü henüz oluşmadığından, malikler yönetici ve denetici atama seçimlerine
%2-10 arası bir katılımla ilgi gösterince, bazı malikler bu ilgisizlikten
dolayı öne çıkarlar, sonrasında dernek mevzuatına yakın uygulamalarla yönetim
ve denetim kurullarını, site yönetim nosyonunun dışında kendilerine yakın
kişilerden oluşan, dernekler mevzuatından kalma, site yönetimi kültüründen
uzak, listeler üzerinden seçimle atanması ile hizmet kaygısız, vergi usul
mevzuatı yaklaşımlı faaliyet değil yalnızca mali bir denetim üzerinden yönetim
ve denetim işlerini yürüten, hizmetten kopuk aidat-avans kararları çıkarıp,
tahakkuk, tahsil süreçlerini avukat vasıtasıyla takip eden bir ekip oluşur. Bu
ekip mahkeme yolunu kapmak için de denetim raporlarını rakamlar üzerinden
sunarak yönetimle maliklerin-malik temsilcilerinin helalleşmesini sağlayarak
rantı legalleştirir. Bazılarının sandığı gibi site yönetimlerinde, yönetimin
ibra edilip-edilmemesi gibi bir nosyon yoktur, site yönetimlerine resmi
gözlemci gelmez. İbra derneklere has bir
olgudur, site yönetimlerinde bildiğimiz helalleşme söz konusudur, sonuçta bir
çok yönetimde usulsüzlük var diyen malik
mahkemeye gitmez ve bundan dolayı da kamu davası oluşmaz. Yani hukuki boyut
açıkça, malik iradesinin hakime ulaşması ile mümkündür.
Site yönetici-yönetim kurulu
seçimlerindeki aşırı rekabet varlığı, usulsüzlüğün varlığının önemli bir
göstergesidir:
Genellikle, site yönetimi seçimleri ile ilgilenen malik oranı %2-yi geçmez ve
maliklerin % 90 kadarı ise aidatlarını
ödemek dışında yönetime dahil olmazlar.
Mevzuat
yetersizliği, yönetim planlarının detaysızlığı, hukuki sürecin malik iradesi ve
fiili çabası ile başlatılabilirliği ve takibinin vakit ve nakit gerekliliği,
rant peşinde olanların elini güçlendirir. Usulüne uygun olmayan seçimlerle
yönetim ve denetimde yer alıp, mevzuat dışına çıkarak, site yönetim imkanlar
ile istihdam edilen avukat ve mali müşavirler üzerinden tahsilat ve denetim
yaptırıp, faaliyet ve harcamalar konusunda helalleşmeyi (ibrayı) sağlayabilmek,
usulsüzlüğün site içinde kalmasını sağlar.
Sitelerde yolsuzluk, ek-ilave-lüks
işler bütçesi ile hayata geçirilir: Günümüzde usulsüzlük yapılabilir
kalemler değişmiştir. İşletme projeleri bütçelerinin % 55-i personel, %20-si
enerji geri kanlı ile idari giderlerdir. Site yönetimlerinde gider olmadan
gelir de olmayacağından usulsüzlük için gider oluşturmak gerekmektedir. Bu
gider havuzu kanunun bazı maddelerine ek-ilave-lüks olarak tanımlanan işlerle
oluşturulur. Site yönetimlerinde, usulsüzlük, İşletme projesinin dış kaynak
personel alımı ve % 25 idari gider ile
demirbaş avans bütçesi havuzu içinde %5 ila % 40 oranında yapılabilir.
Sitelerde
yolsuzluk; genellikle hizmet ve mal satın alımlarında, maliyetin içine
giydirilerek yapılmakta olsa da daha farklı usulsüzlük şekillerine de
rastlanmaktadır. Sitelerde yolsuzluk, vergi usul mevzuatı ve-veya muhasebe
kuralları ile değil faaliyet ve denetim
süreçlerini çapraz olarak sorgulayan mali-hukuki-idari-sosyal boyutlu hile
denetimi ile yapılmalıdır.
Yolsuzlukla mücadele; yolsuzluğun iddiası , tespiti, mahkemeye
taşınarak muhataplara yaptırım uygulanması gibi zorlu ve malik iradelerinin
netlik dercesine bağlı bir sürece ihtiyaç duyarken, yolsuzluğa imkan
tanınmaması daha pasif ve kolay süreçlerin zamanında yönetim planına –iç
mevzuata dahil edilmesi ile mümkündür.
Yorumlar
Yorum Gönder